Andrzej Szewczyk
Dekonstrukcja malarstwa rozumianego według form klasycznych oraz pojęcia artysty jako kopisty natury. Odejście od klasycznej formy i środków malarskiego wyrazu, w których miejscu pojawiają się przedmioty niekonwencjonalne, oryginalne wcześniej w sztuce raczej nie spotykane. Malarstwu Andrzeja Szewczyka bliżej jest do rozumienia go jako wykładni filozoficznej otwierającej przed artystą nowe ścieżki i możliwości pracy twórczej oraz znaczenia artysty w świecie sztuki w ogóle, niż jako sztukę przedstawiania rzeczywistość i przedmiotu. Przedmiot, jeśli ma być ukazany jako obiekt artystyczny wtedy kluczowym zagadnieniem staje się dobór materiału.
Dla Szewczyka istotnym jest metaforyczne znaczenie materii jako nośnika sensualnych wartości kulturowych. Często używane przez niego materiały to drewno, ołów, stal i przedmioty niemalarskie takie jak łupiny orzechów, lustra, zeszyty czy mapy. W swych pracach w sposób pośredni nawiązuje do treści znanych z historii, literatury oraz tradycji historii sztuki aktualizując w ten sposób utarte schematy w nowej współczesnej rzeczywistości.
„Andrzej Szewczyk. Prace z kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Górnośląskiego”, Muzeum Górnośląskie, Bytom, Polska
„Andrzej Szewczyk. Malowidła z Chłopów”, Muzeum Górnośląskie, Bytom, Polska
„GK Collection #1”, Galeria Stary Browar, Poznań, Polska
„artEfakty”, Galeria Kronika, Bytom, Polska
„Oblicza śmierci we współczesnej sztuce polskiej. VIII Biennale Wobec Wartości”, Galeria Współczesnej BWA, Katowice, Polska
“Manuskrypt dla Titvilitariusa”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, Polska
„Europa, Europa”, Kunst- und Austellungshalle der BDER, Bonn, Niemcy
"Geometry and Expression", Parko Eleftherias, Ateny, Grecja
„Pomnik listów F. Kafki do F.Bauer”, Galeria Foksal, Warszawa, Polska
„Przedmioty, którymi można”, Galeria RR, Warszawa, Polska
16. Biennale w São Paulo, Brazylia