Jadwiga

Maziarska

Tworzenie struktur o charakterze organicznym przy jednoczesnym czerpaniu inspiracji ze świata rzeczywistego i rzeczywistych przedmiotów zbudowanych rękoma człowieka z dóbr, jakie daje mu natura. Intuicyjność w podejściu do aktu twórczego i uznaniu go za swego rodzaju zdarzenie uchwytne jedynie przez konkretny moment opisują proces kreacji dzieła Jadwigi Maziarskiej. Powstały w jego wyniku obraz jest efektem chwili objawienia, jaką przeżywała artystka. Kobieca wrażliwość przejawiająca się właśnie w ów intuicyjnym podejściu do procesu twórczego wyróżnia Maziarską jako artystkę w świecie sztuki konstruktywistycznej zdominowanej przez fallocentryzm. Jej prace niekiedy przypominają powiększone preparaty biologiczne będące prototypem żywego organizmu. Tworzone przez nią obrazy często cechowały się przestrzennością i wielowymiarowością, co było wynikiem nakładania na płótno wielu warstw farby, której tkanka często była modyfikowana poprzez wprowadzenie oryginalnych impostów, zgrubień czy żłobień.


Wystawy
2009 „Kolekcja zdarzeń. Sztuka istnieje poza obrazem… ze zbioru Dariusza Bieńkowskiego” Atlas Sztuki, Łódź, Polska
2005 „Doświadczenie materii”, Galeria Piekary, Poznań, Polska
2002 16 wystawa indywidualna „Wystawa malarstwa Jadwigi Maziarskiej – laureatki Nagrody im. J. Cybisa za rok 2001 (połączona z Warszawskim Przeglądem Malarstwa z udziałem Laureatów Nagrody J. Cybisa), Galeria DAP, Warszawa, Polska
1998 14 wystawa indywidualna “Jadwiga Maziarska. Płaszczyzny przestrzeni, przestrzenie płaszczyzny. Obraz z lat 1946-1991”; oraz „Jadwiga Maziarska – Jerzy Nowosielski”, Galeria u Jezuitów, Poznań, Polska
1988-1989 „Geometria es Metafora”, Budapest Galeria, Budapeszt, Węgry
1985 “Four woman Artists from Eastern Europe. Posters, Prints and Drawings by Barbel Bohley, Teresa Murak, Jadwiga Maziarska, Maria Waśko”, Battersea Arts Centre, Londyn oraz jako część “Ten years 1975-1985” w The Pavilon, Leeds, Wielka Brytania
1957 "Jadwiga Maziarska. Wystawa obrazów", Galeria Kordegarda, Warszawa, Polska